“Nobody knows about Van Eyck, certainly not in Belgium."
Jan Vercruysse
Wat nieuws bracht het Van Eyck-jaar tot nu, behalve wat we over de schilder al lang wisten, maar waar we nooit echt in geloofden?
Ok, er waren tekenen van hoop. Dankzij de verbetenheid van restaurateur Hélène Dubois kijken we nu de ambivalentie van het lam in Gent recht in het gezicht, maar...
Iedereen vergat Gerard Van den Acker.
Graindelavoix rehabiliteert deze koppige Einzelgänger, een revolutionaire maar in de marge geraakte Van Eyck-specialist, met een nieuwe website:
DARKVANEYCK.COM
Reken op verrassende, shockerend nieuwe inzichten over de ongekende, subversieve kant van artistiek meesterbrein aller tijden: Jan Van Eyck.
We zien u graag in De Bijloke op 21 oktober, een mythische datum voor Van Eyck en alle Van Eyck aficionado’s!
Verwacht u aan een reeks revelaties, maar wees voorbereid op een shock...
Graindelavoix verdedigde in het verleden de polyfonie tegen haar devoten (niet zeker of dat gelukt is?) en poogt nu Jan Van Eyck te bevrijden uit de handen van de Vlaamse (culturele) primitivisten die hem tot glorieus symbool van het canonieke verleden hebben uitgeroepen...
Het evenement is gratis, mits reservatie (plaatsen beperkt).
“Nobody knows about Van Eyck, certainly not in Belgium."
Jan Vercruysse
What new did we learn about Jan Van Eyck after a year of celebrations, except for what we have known since long, but never really believed in?
Ok, there are signs of hope. Finally, we face the profound ambivalence of the lamb in the Ghent Altarpiece, thanks to the incredibly courageous persistence of restorer Hélène Dubois, but...We all forgot about Gerard Van den Acker.
Graindelavoix ultimately rehabilitates this hard-headed Einzelgänger, truly revolutionary, but marginal Van Eyck-specialist with a new website:
DARKVANEYCK.COM
Count on surprising, shocking new insights in the unprecedented, subversive side of the artistic mastermind of all time: Jan Van Eyck.
Join us at De Bijloke on October 21, a crucial date for Van Eyck and for all his true aficionados!
After defending polyphony against its devotees (not sure if succeeded?), Graindelavoix attempts to save Jan Van Eyck from its (cultural) primitivists, after having been incarcerated for too long as a glorious symbol of the canonic past.
Free entrance, please make a reservation (limited seats).
Image details: Jan van Eyck, Portrait of a Man, 1432, National Gallery London
Launch DARKVANEYCK.COM 21/10 20.00 De Bijloke
Performances VAN EYCK DIAGRAMS 18-19/12 20.00 De Bijloke