graindelavoix
Y Graindelavoix is an Antwerp based, multidisciplinary company with a fascination for the voice, the genealogy of vocal repertoires and their relationships with the affective body, history and territory. Graindelavoix was founded in the early 21st century by anthropologist and ethnomusicologist Björn Schmelzer with public appearances following shortly thereafter. The first recording, Ockeghem's Missa Caput, released in 2006 on the Glossa label immediately placed graindelavoix on the international scene. Each new project begins with a concrete musical gesture, a repertoire or a work which envelops the complex layering of time and the operative aspects of practice. Schmelzer has developed with graindelavoix a kind of affective musicology in action: every performance is an evocation and activation of the virtual forces and affects working in the surviving traces that serve as the starting point. A score, a notation or an inscription is an indistinguishable part of a moving musical image that is never independent but functions as a 'dynamogram'. Graindelavoix tries to activate and embody the notation, an active reading in the medieval sense. The past is not a solid reality that we are separated from, instead it is a continuous set of underlays and counter-currents that undulate and live in our bodies: in ever changing times and geographical locations, new eruptions and collisions of time-tectonics occur. These symptoms form the base for the performers of graindelavoix to explore how to push the audience to the point of constructing its own memory of meanings. The performers of graindelavoix are drawn from different traditions with broad artistic backgrounds and expertise. During performance this heterogeneity is not polished away but carved even deeper.Graindelavoix built a reputation as a pioneer of a completely new approach to old repertoires, beyond the museum or historically informed vision, with its bold and often controversial interpretations to which the many international collaborations, residencies, performances and CD awards will testify. Graindelavoix won the much coveted Edison Award, three Klara Music Awards, the Caecilia Prize of the Belgian Music Press and several awards from international music magazines such as Classica Répertoire, Pizzicato and Scherzo. In 2011, graindelavoix worked with Anne Teresa De Keersmaeker's Rosas dance company in the production Cesena, which premiered at the Court d'Honneur in Avignon. Graindelavoix regularly creates multimedia and interdisciplinary projects such as the films Ossuaires and Muntagna Nera, the comeback of a famous coal mine blues-music club from Limburg (CD release by EMI/Warner); Trabe Dich Thierlein, a theatrical performance of German polyphony from the early 16th century, which premiered at the Weimar Kunstfest in 2014. Also in 2014, graindelavoix created a contemporary sound installation entitled Maastricht Cryptonomies featuring improvising musicians Manuel Mota and Margarida Garcia, in the Servatius Basilica in Maastricht. Graindelavoix performed for the Zomer Van Antwerpen, Roma Antwerpen, the Laus Polyphoniae Festival, Moussem Festival, Behoud de Begeerte, Berliner Festspiele, Brooklyn Academy of Music in New York, Alkantara Festival and Gulbenkian Foundation Lisbon, Early Music Festival Utrecht, Roots Festival in Jaroslaw and Wratislavia Cantans in Wroclaw, Festival Alte Musik Regensburg, Kunstfest Weimar Ruhrtriennale 2012 and 2013, Festival de Saintes, Radio France, Avignon Festival, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, Bozar Brussels and many others. From 2015, graindelavoix is in residence at the Fondation Royaumont near Paris, offering concerts and master classes. Graindelavoix is structurally supported by the Flemish Community.

Y graindelavoix is een multidisciplinair gezelschap, gevestigd in Antwerpen, met een fascinatie voor de stem en voor de genealogie van vocale repertoires, de relatie tot het affectieve lichaam, de geschiedenis en het territorium. Graindelavoix werd opgericht in het begin van de 21ste eeuw door antropoloog en etnomusicoloog Björn Schmelzer. Publieke optredens volgden korte tijd daarna. De eerste opname in 2006 met Ockeghems Missa Caput bij het label Glossa zette het gezelschap onmiddellijk op de internationale kaart. Elk nieuw project vertrekt van een concrete muzikale geste, een repertoire, een werk dat in zich alle elementen bergt van de complexe gelaagdheid van de tijd en het operatieve aspect van praktijken. Schmelzer ontwikkelde met graindelavoix een soort affectieve musicologie ‘en acte’: elke performance is een mogelijke evocatie en activering van de virtuele krachten en affecten die werkzaam zijn in de overgeleverde sporen die als uitgangspunt dienen. Een partituur, een notatie, een inscriptie is een niet te onderscheiden deel van een bewegend muzikaal beeld dat nooit op zich staat, maar functioneert als dynamogram. Graindelavoix probeert de notatie te activeren, te belichamen: een lectuur in de middeleeuwse zin van het woord. Het verleden is niet een gestolde realiteit waarvan we gescheiden zijn, maar een geheel van constant op en neer golvende onderlagen en tegenstromen die in onze lichamen voortleven: op telkens wisselende tijden en geografische plekken doen er zich nieuwe erupties en botsingen van tijdslagen voor. Deze symptomen vormen de basis voor de performers van graindelavoix om telkens opnieuw te onderzoeken hoe ze het publiek zover krijgen dat het zijn eigen geheugen van betekenissen construeert. De uitvoerders van graindelavoix zijn performers uit verschillende tradities en met een brede artistieke achtergrond en expertise. Bij de uitvoering wordt die heterogeniteit niet weggepolijst, maar werkt die eerder versterkend. Graindelavoix maakte faam als baanbreker van een totaal nieuwe aanpak van oude repertoires, voorbij de museale of historisch geïnformeerde visie, met zijn gedurfde en soms als controversieel bestempelde uitvoeringen. De vele internationale samenwerkingen, residenties, optredens en cd bekroningen getuigen hiervan. Graindelavoix won de fel gegeerde Edison Award, drie Klara Muziekprijzen, de Caeciliaprijs van de Belgische Muziekpers en verschillende prijzen van internationale muziektijdschriften, zoals Classica-Répertoire, Pizzicato en Scherzo. Graindelavoix werkte in in 2011 samen met het dansgezelschap Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker voor de productie CESENA, in première op de Court d’Honneur in Avignon. Graindelavoix maakt regelmatig multimediale en interdisciplinaire projecten zoals de film OSSUAIRES en MUNTAGNA NERA, de heroprichting van een fameuze Limburge coolmine-blues-muziek-club (met cd-release bij EMI/Warner); TRABE DICH THIERLEIN, een scènische voorstelling rond Duitse polyfonie uit het begin van de 16de eeuw, in première op het Kunstfest Weimar in 2014. In Maastricht maakte graindelavoix in 2014 een hedendaagse klankinstallatie MAASTRICHT CRYPTONOMIES in de Servaasbasiliek samen met impro-muzikanten Manuel Mota en Margarida Garcia. Graindelavoix trad op voor de Zomer Van Antwerpen, De Roma, het festival Laus Polyphoniae, het Moussem Festival en voor Behoud de Begeerte, de Berliner Festspiele, Brooklyn Academy of Music in New York, Alkantara Festival en Gulbenkian Foundation Lissabon, Oude Muziek Festival Utrecht, het Roots festival in Jaroslaw en Wratislawia Cantans in Wroclaw, Festival Alte Musik Regensburg, Kunstfest Weimar, Ruhrtriennale 2012 en 2013, Festival de Saintes, Radio France, Festival van Avignon, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Bozar Brussel en vele andere…Vanaf 2015 is graindelavoix in residentie bij de Fondation Royaumont nabij Parijs met creaties en masterclasses. Graindelavoix wordt structureel gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.